29 نوامبر 2022- یک تحقیق جدید نشان داده است که شروع زودهنگام درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با مهارکنندهSGLT2 ، نرخ عوارض عمده ی قلبی عروقی (MACE) را در مبتلایان به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) یا در معرض خطر این بیماری، کاهش می دهد.

یافته های این مطالعه در PLOS ONE منتشر شده است .مطالعات پیشین خطر بالاتر عوارض جانبی قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داده اند. بر اساس گزارشات کارآزماییEMPA-REG ، امپاگلیفلوزین خطر عوارض جانبی اصلی قلبی عروقی (MACE) یعنی سکته ی مغزی غیرکشنده، سکته ی قلبی(MI) غیر کشنده و مرگ قلبی عروقی را نسبت به دارونما کاهش داده است.

طبق کارآزمایی DECLARE-TIMI 58، داپاگلیفلوزین نتوانست نرخ MACE را کاهش دهد. محققان می گویند: فقدان داده های کافی و عدم شفافیت بین سود دریافتی از مصرفSGLT2i ، در چنین مواردی به زمان بهینه ی شروع درمان مربوط است.با توجه به این موضوع، مطالعه‌ای توسط دکترWen Sun  از گروه پزشکی و درمانی بیمارستان شاهزاده ولز از دانشگاه چینی هنگ کنگ، انجام شد تا مشخص شود که آیا شروع زودهنگامSGLT2i ، باعث بهبود نتایج CV در بیمارانT2D می‌شود یا خیر.

در طول دوره مطالعه، اولین تاریخ تجویز، تاریخ شروع دارو بود. بر اساس زمان تشخیص تا زمان نوشتن نسخه (Dx-to-Rx) کل گروه به دو دسته تقسیم شدند: گروهی که این زمان برای آنها کمتر یا مساوی با 12 ماه بود و گروهی که این زمان برای آنها بیشتر از 12 ماه بود. رگرسیون لجستیک باینری، عوامل پیش بینی کننده ی شروع زودهنگام درمان با SGLT2i را تعیین کرد.ترکیب 3 نقطه ای MACE، به عنوان پیامد اولیه اندازه گیری شد .از 29309 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 با میانگین سنی 57.6 سال، 59.0 درصد از بیماران مرد بودند .مدت زمان متوسط ​​پیگیری 2.8 سال بود.

خلاصه ی نتایج این تحقیق عبارتند از:

· 23.6 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، سابقه ASCVD را داشتند.

· 66.6 درصد از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، سابقه فاکتورهای خطر CV اضافی را داشتند.

· برای19.0 درصد از افراد که فاصله ی زمان تشخیص تا تجویز داروهای SGLT2i برای آنها کمتر یا مساوی با 12 ماه بود، نرخ MACE پایین تر بود. نسبت خطر 0.27 و 95 درصد فاصله اطمینان بود.

· نتایج، مفید بودن شروع زودهنگام SGLT2i را برای بیماران با عوامل خطر CV اضافی یاASCVD  شناخته شده، نشان می دهد. این موارد در بیماران بدون عوامل خطر CV یاASCVD  ، گزارش نشده است. P برای تعامل 0.001 محاسبه شد.

محققان گفتند: نتایج مطالعه ما از دستورالعمل‌هایی پشتیبانی می‌کند که SGLT2i را برای بیماران دیابتی با بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک تایید شده یا در معرض خطر بالای این بیماری، توصیه می‌کنند. آنها نوشتند: ما نشان دادیم که شروع زودهنگام SGLT2i در عرض 12 ماه پس از تشخیص دیابت نوع 2 برای افرادی با بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک شناخته شده یا در معرض خطر بالایASCVD ، منجر به نتایج بهتر CV نسبت به شروع تاخیری درمان با این داروها می شود.

آنها افزودند: مطالعه ما نشان داد که این مزیت ممکن است برای بیمارانی با سابقه ASCVD با یا بدون MI قبلی و/ یا با عوامل خطر، وجود داشته باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/cardiology-ctvs/news/early-initiation-of-sglt2-inhibitors-reduces-mace-in-type-2-diabetes-patients-at-ascvd-risk-103072